Behandeling van medicatieverslaving bij aanhoudende pijn tijdens de coronacrisis: op afstand maar toch nabij!

Ook tijdens de coronacrisis laat NK de zorg aan onze cliënten zoveel mogelijk doorgang vinden. Dat doen we vaak wel op een aangepaste manier, bijvoorbeeld online of telefonisch in plaats van op locatie. Onze hulpverleners, met hulp van onze ondersteunende diensten, zetten daarbij al hun creativiteit en flexibiliteit in. Bijvoorbeeld bij de behandeling van medicatieverslaving bij aanhoudende pijn.

Katinka Damen, psycholoog: “Bij NK behandelen we met een speciaal programma mensen die verslaafd zijn geraakt aan pijnmedicatie vanwege hevige, langdurige pijn. Dat doen we in groepen, waarbij we uitleg geven over pijn, sparren over moeilijke thema’s en worstelingen, situaties met elkaar uitbeelden en fysiek oefenen. Door het coronavirus is het te risicovol om de groepsbehandeling op locatie door te laten gaan. Dat is de realiteit waar we het even mee moeten doen. Geven we op? No way! De behandelingen gaan door! Belangrijk onderdeel van de behandeling is leren flexibel te zijn en om obstakels heen te bewegen. Als we dat van onze cliënten vragen, moeten we dat zelf ook doen. Dus zijn we met ons team hard aan de slag gegaan en hebben we de groepssessies geschikt gemaakt voor behandeling op afstand. Dat wil zeggen: informeren via mail, gesprekken via beeldbellen en ondersteuning via telefoon. Zo hebben we gezorgd voor info op beeld, filmpjes gemaakt en ons gebogen over de techniek. Dat vraagt heel wat van het team en van cliënten, maar iedereen is bereid om toch door te gaan.

Concreet houdt het in dat cliënten op de geplande tijdstippen van de groepssessies inbellen via beeldbellen. Dit doen ze in een speciaal programma waarin ze elkaar, de gespreksleiders maar ook beeldmateriaal zoals dia’s, filmpjes, presentaties et cetera kunnen zien. Ze hebben hiervoor vooraf een uitgebreide instructie ontvangen die door het team zo in elkaar is gezet dat het voor iedereen te volgen is. Mocht dat niet het geval zijn, dan worden cliënten telefonisch door de technische obstakels heen geloodst. Het vraagt wat discipline van de deelnemers om niet door elkaar te praten en stil te zitten achter een scherm. Er zijn voldoende pauzemomenten ingelast om ervoor te zorgen dat het fysiek niet te belastend is. Ook is het even wennen om elkaar niet van dichtbij te zien. Maar voorzichtig kunnen we al stellen dat het werkt!

Onze visie binnen NK is altijd geweest dat online behandelen een aanvulling is op face-to-face contact. Maar omdat we nu in uitzonderlijke tijden leven, verandert deze visie versnelt en komt er meer focus op projecten met een volledig digitaal aanbod. Dus ervaart u of uw patiënt of cliënt pijnklachten waarbij medicatiegebruik problematisch is geworden, wees welkom om bij NK voor een professionele en veilige behandeling op afstand, maar toch nabij.”