Stoppen met roken (nicotineverslaving): word uw verslaving aan roken de baas!

Roken is een van de meest voorkomende verslavingen. Een kwart van de volwassenen in Nederland rookt wel eens, een kleine 20% rookt dagelijks. De gemiddelde roker rookt tien sigaretten per dag. Verslaving aan roken treedt snel op: de verslaving is zowel lichamelijk (het lichaam wordt afhankelijk van nicotine) als geestelijk (sterk verlangen naar roken, bijvoorbeeld na het eten). Misschien wilt u ook wel stoppen met roken?

Waarom stoppen met roken?

Stoppen met roken is niet eenvoudig. Verslaving aan roken kan heel hardnekkig zijn. De gevaren en risico’s van roken zijn bij alle rokers wel bekend: de helft van de rokers overlijdt aan de gevolgen van roken. Maar u kunt het ook positiever bekijken: wat zijn de voordelen van stoppen met roken?

  • Na 24 uur heeft alle koolmonoxide uw lichaam verlaten (voornamelijk door hoesten). Uw bloeddruk en kans op een hartinfarct dalen.
  • Na 48 uur is alle nicotine uit uw lichaam. Uw smaak en reukvermogen verbeteren.
  • Na 72 uur gaat ademen makkelijker en u heeft meer energie.
  • Na 1 week. Uw longfunctie wordt langzaam beter.
  • Na 1 maand. De bloedsomloop is beter. Uw smaak en reukvermogen zijn sterk verbeterd.
  • Na 3-9 maanden. Uw longfunctie is 10% verbeterd. U bent fitter en gezonder. U bent minder vaak verkouden en u herstelt sneller.
  • Na 1 jaar. Het risico op hart- en vaatziekten is gehalveerd.

Voor het volledige lijstje, zie website KWF.

Overwin uw verslaving aan roken met een korte intensieve training of online behandeling

Kentra (voorheen RoderConsult), dochter van Novadic-Kentron in de BasisGGZ, biedt online behandeling en Cognitieve Gedragstherapie Middelen aan voor mensen die hun verslaving aan roken willen overwinnen.

Cognitieve Gedragstherapie Middelen is een korte intensieve groepstraining. Eerst bereidt u zich voor op het stoppen met roken. Na de tweede bijeenkomst stopt u echt. Daarna is het belangrijk dat u het niet-roken blijft volhouden. Wij kunnen u hierbij helpen.

Wat kunt u van de training verwachten?

De drie hoofdelementen van onze aanpak om te stoppen met roken zijn motivatie, zelfcontrole en terugvalpreventie. U wordt geholpen om deze stadia van verandering te doorlopen.

Structuur van de training

De training bestaat uit zes bijeenkomsten gedurende negen weken.
Een bijeenkomst duurt twee uur.

De voorbereidingsfase
Bijeenkomst 1: week 1
Bijeenkomst 2: week 2 (stoppen met roken)

Actie- en volhoudfase
Bijeenkomst 3: week 3
Bijeenkomst 4: week 5
Bijeenkomst 5: week 7

Noodplan maken
Bijeenkomst 6: week 9

Online behandeling

U kunt ook vanuit uw eigen computer, op de tijd en plaats die u zelf kiest, werken aan uw rookverslaving door middel van een online behandeling.

Aanmelden

U kunt zich hier inschrijven voor de online behandeling of de groepstraining. Wilt u al weten wanneer de training plaatsvindt? Bekijk hier de planning.

Meer informatie

Wilt u meer informatie, neem dan contact met ons op.