Programma Digitale Zorg geeft enorme boost aan nieuwe mogelijkheden voor behandeling: “Mijn wens is dat we straks de term ‘digitale zorg’ zijn vergeten”

Al enige jaren is NK bezig met de doorontwikkeling van digitale zorg en online behandeling. De coronacrisis heeft dit proces in een stroomversnelling gebracht. Onze medewerkers hebben zich snel en voortvarend aan de nieuwe situatie aangepast. Er is enorm hard gewerkt om het voor ons allemaal mogelijk te maken om onze cliënten te blijven helpen tijdens de coronacrisis. We zijn afgelopen jaar versneld gaan beeldbellen met cliënten, met MS Teams blijven we in contact met onze collega’s, samen met IrisZorg is de behandelmethode CRA blended (combinatie van face to face en online behandelen) ontwikkeld, de welkomstmodule voor cliënten is live, we hebben digicoaches in het leven geroepen en er is inzicht in het gebruik van de modules en beeldbellen binnen het e-healthplatform van Minddistrict. Ook hebben we filmpjes gemaakt voor mensen met een licht verstandelijke beperking om makkelijker met Minddistrict te kunnen beeldbellen en kregen we subsidie om de digitale intake te ontwikkelen.

“Thuis kan het ook”

Programmamanager Suus Theuws kijkt met tevredenheid terug op de ontwikkelingen binnen NK het afgelopen jaar, ondanks de pandemie. Suus: “We hebben al veel voor elkaar gekregen. Van groot belang is dat we de meerwaarde van online behandelen en e-health hebben ervaren. Ik ben blij dat binnen NK blended nu de norm is en dat we digitaal werken waar het kan. Dat is ook vastgelegd in de Kaderbrief 2021, waarin de koers voor het komend jaar is uitgezet: ‘Blended behandelen, rekening houdend met de behoeften en mogelijkheden van onze cliënten, is onze standaard.’ De krimpende beroepsbevolking, een vergrijzende bevolking en stijgende zorgkosten vragen om structureel slimme en innovatieve zorg. Mijn grootste wens is dat we straks de term ‘digitale zorg’ zijn vergeten, zodat de zorg voor onze cliënten centraal staat en niet de manier waarop we die leveren. ‘Thuis kan het ook’ wordt dan het nieuwe normaal, voor wie dat wil en kan.”

Samen de hond uitlaten

Een van de medewerkers die dit jaar veel ervaring opgedaan heeft met digitale zorg, is Inge Wonders, senior verpleegkundige bij Nieuwe Kansen Jeugd in Helmond. Inge: ”Ik ben dit jaar noodgedwongen voornamelijk online gaan werken. Dat is me prima bevallen. In het aanbod is niets veranderd, en samen met cliënten zoek ik naar creatieve oplossingen. Zo laat ik al beeldbellend samen met cliënten de hond uit. De meerwaarde is wat mij betreft vooral dat ik met bellen op afstand meer ruimte ervaar bij mezelf en de cliënt om zaken uit te diepen en goed door te spreken. Het lijkt makkelijker praten dan wanneer we samen aan een tafel zitten. De nieuwe manier van werken lijkt ook veel toegankelijker. Ik hoor dat van cliënten en merk dat uit de no show: ik schat in dat die met zo’n tachtig procent is afgenomen. Ik zie cliënten nu alleen nog in de thuissituatie – op anderhalve meter en met mondkapje – als het echt noodzakelijk is in crisissituaties. Ik ben dan ook blij met de beleidslijn dat blended de norm is.”

“Voor groepsbehandeling – normaliter ook een vast onderdeel van ons behandelprogramma – vind ik digitaal werken minder prettig. Via Teams naar een beeldscherm kijken kost zowel mijzelf als de cliënten veel energie. Het is best wel pittig om alles goed te volgen. We hebben daarom besloten de groepsgrootte te verkleinen van acht naar vier deelnemers. Maar dan nog is digitale groepsbehandeling erg inspannend. Cliënten spreken uit dat ze het liefst weer snel aan tafel willen.” Inge maakte onlangs ook een vlog [LINK] over thuiswerken en beeldbellen, die ze graag met ons deelt.

Ik wil je weer eens zien

Anne-Janine Kleij, behandelaar verslavingszorg in Breda, is al langer betrokken bij de ontwikkeling van digitale zorg. Zij is een van onze digicoaches. Anne-Janine: “Ook ik ben nu volledig aangewezen op beeldbellen of andere vormen van digitale zorg en dat bevalt mij prima. Ook voor cliënten lijkt het goed te werken, ik heb bijvoorbeeld aanzienlijk minder no show. Toch hoor ik ook cliënten zeggen dat ze mij wel weer eens willen zien. En er zijn er die twijfels hebben over het resultaat, of het wel werkt. Daar loods ik de cliënten doorheen en dan loopt het over het algemeen prima. Ik heb laatst zelfs goed kunnen werken met een enorme digibeet, die moest ik zelfs telefonisch de weg wijzen door de digitale intake, normaliter een fluitje van een cent. Deze manier van werken bespaart ook behoorlijk wat tijd, zowel voor mezelf als voor de cliënt. De cliënt heeft bijvoorbeeld snel contact met mij en hoeft zich niet te verplaatsen.”

Anne-Janine verzorgt ook interne trainingen online behandelen. “De training online behandelen voor onze medewerkers, nu uiteraard volledig digitaal via Teams, bestaat uit twee dagdelen en tussendoor is er een huiswerkopdracht die de deelnemers de mogelijkheid biedt te oefenen met een actuele casus. De ervaringen worden in dagdeel 2 besproken. Dat levert extra diepgang op. In de training geef ik inzicht in de diverse modules van Minddistrict en leer collega’s daar adequaat mee om te gaan. Ook bied ik een aantal praktische handvatten, bijvoorbeeld hoe je cliënten kunt motiveren en hen de waarde van digitale zorg laat inzien. Veel medewerkers hadden twijfels, schatten in dat ze niet handig genoeg waren, waren bang dat de techniek hen in de steek zou laten en dat het meer tijd zou kosten. Maar dat is aan het veranderen, door de trainingen merk ik dat de weerstand is afgenomen. Dat komt mede doordat we nu noodgedwongen aangewezen zijn op digitale hulpmiddelen.”

Ontwikkelingen in 2021

Suus schetst enkele ontwikkelingen die voor het komende jaar op de rol staan. “Het blijft het komende jaar van grote waarde om te inventariseren welke ideeën onze medewerkers hebben over blended werken en innovatieve zorg. Dat helpt om blended werken structureel op een effectieve en efficiënte manier in te passen in ons dienstenpalet.” Voor 2021 staat dan ook een keur aan digitale ontwikkelingen op de rol:

  • digitale intake met ROM in Minddistrict, met speciale aandacht voor mensen met een licht verstandelijke beperking en een lage sociaal-economische status;
  • digitale polikliniek waar 100% online wordt gewerkt;
  • toepassing van virtual reality voor een selecte populatie (dit doen we bijvoorbeeld al bij de behandeling van aanhoudende pijn en medicijnverslaving);
  • aanbod voor jeugd op maat door een game-app;
  • naastenaanbod in Minddistrict uitbouwen;
  • 24/7-mogelijkheid tot online (chatbot)contact met NK voor cliënten, naasten en burgers;
  • digitaal ondersteunde thuisdetox;
  • versnelling e-health (online CRA, blended zorgpaden, welkomstmodule);
  • cliëntenportaal waar cliënten hun dossier kunnen inzien;
  • elektronisch voorschrijven van medicatie;
  • opgeleide digicoaches die je ondersteunen;
  • computers voor cliënten beschikbaar maken om online werken voor cliënten haalbaarder te maken.

Suus: “Het zal hard werken zijn om alle plannen te realiseren en veel van ons aanpassingsvermogen vragen. Maar samen met onze cliënten, partners en collega’s kunnen we dit aan!”