Betrokkenheid en privacy

Familie of vrienden kunnen helpen bij het herstel, maar ook (onbedoeld) de problemen in stand houden of erger maken. De hulpverlener kan hier advies over geven.  

Dit gebeurt alleen als de cliënt toestemming geeft. Anders geven we alleen niet-persoonsgebonden en algemene informatie over NK aan familie of vrienden.

Ook familie en vrienden hebben rechten: alleen met hun toestemming krijgen ze informatie of worden ze bij de behandeling betrokkenen. Een hulpverlener kan ook adviseren om familie en vrienden niet te betrekken, als daar goede redenen voor zijn. 

Omgang met familie of vrienden

We gaan serieus en met respect om met familie of vrienden. Daarnaast hebben we de volgende richtlijnen:

  • We brengen familie of vrienden op de hoogte van een opname, als de cliënt dat goed vindt. Bij voorkeur doet de cliënt dit zelf.
  • Als er geen contact meer is tussen de cliënt en zijn of haar omgeving, bespreken we met de cliënt waarom dat zo is. Als de cliënt wel contact wil, ondersteunen we daarbij.
  • We willen graag weten wie in de familie (of vrienden) de contactpersoon is.
  • Als een hulpverlener vertrouwelijke informatie van familie of vrienden krijgt, geeft hij of zij deze informatie alleen met hun toestemming aan de cliënt.
  • Als de behandeling gevolgen heeft voor familie of vrienden, bespreekt de hulpverlener die gevolgen met hen en betrekt hen bij het maken van afspraken. Dit kan alleen als de cliënt dat goed vindt.

Steun aan familie of vrienden

Als familie of vrienden een rol spelen bij de zorg, bieden we hun steun, nazorg na incidenten en advies voor het omgaan met de cliënt. We overleggen over weekendverlof, onderbreking van de behandeling (time-out), ontslag en nazorg. We wijzen familie of vrienden op familie-organisaties en zelfhulporganisaties.

Informatie over de cliënt en Novadic-Kentron

De basisregel is: de cliënt geeft zelf informatie aan familie en vrienden. Als een cliënt dit niet zelf kán doen, maar wel wil, kan de hulpverlener dit overnemen.

Als een cliënt geen toestemming geeft voor het geven van informatie aan familie of vrienden, geven we alleen algemene (niet-persoonsgebonden) informatie. Bijvoorbeeld over de hulpverlening van NK, klachten, rechten en plichten, enzovoorts.

Als de cliënt wel toestemming geeft, geven we informatie over bijvoorbeeld de therapie, behandelduur, verloftijden, nazorg, voorkomen van terugval, enzovoorts. 

Vragen?

Heb je vragen over aanmelden of de behandeling? 

  • Bel ons: 073-689 90 90
    Bereikbaar van maandag t/m vrijdag, 8.30 tot 17.00 uur.
    Gratis, vrijblijvend en indien gewenst anoniem.
  • Chat met ons: Ga naar onze homepage en klik op Live chat. Beschikbaar op werkdagen van 13.00 tot 17.00 uur.
  • Mail ons: Stuur een bericht naar hulp@novadic-kentron.nl